De toekomst is aan het begin van 2017 dichterbij dan je denkt. Het Japanse verzekeringsbedrijf Fukoku Mutual Life Insurance vervangt deze maand 34 medewerkers door IBM Watson Explorer, schrijft Quartz.

Robots nemen dus niet alleen fabriekswerk over, maar kunnen ook steeds beter concurreren met het menselijke brein in de dienstensector.

Deze kunstmatige intelligentie gaat ziekenhuisdossiers en andere documenten scannen om vast te stellen welke verzekeringen moeten worden uitbetaald, meldt het bedrijf in een persbericht. Daarbij wordt ook de medische geschiedenis van een patiënt bekeken.

Door de inzet van de robots verwacht Fukoku Mutual dertig procent efficiënter te werken en sneller te kunnen gaan uitbetalen. De installatie van het systeem kost volgens de Japanse krant The Mainichi ruim 1,6 miljoen euro en daarna jaarlijks 120.000 euro aan onderhoud.

Op salarissen bespaart de verzekeraar jaarlijks ruim een miljoen euro, zodat de investering in een kleine twee jaar al moet zijn terugverdiend.

Spraakherkenning

De Japanners zijn enthousiast geworden over de kunstmatige intelligentie van Watson nadat ze eerder vergelijkbare technologie van IBM hadden gebruikt om de stemmen van klagende klanten te analyseren. De software zette de door klanten uitgesproken woorden om in tekst om vervolgens te kunnen bepalen of die positief of negatief zijn.

Een aantal Amerikaanse bedrijven gebruikt vergelijkbare technologie bij de klantenservice, waarbij het belangrijk is te kunnen bepalen wanneer mensen het zat zijn dat ze te woord worden gestaan door een geautomatiseerd systeem.

Volgens The Mainichi zijn drie andere Japanse verzekeringsbedrijven robots aan het testen of al aan het implementeren om werk te automatiseren, zoals het vinden van de perfecte verzekeringspolis voor hun klanten.

Systemen met kunstmatige intelligentie zoals van IBM zullen vooral ingezet kunnen worden bij banen waarbij veel met data wordt gewerkt en waarbij er vaste procedures zijn, zoals bij verzekeringen en financiële dienstverlening, schrijft Harvard Business Review.

Maar er blijven grote twijfels of dat ook betekent dat de overgebleven medewerkers dankzij die hulp productiever worden of helemaal kunnen worden vervangen. Bijna alle banen bevatten volgens HBR belangrijke elementen die in de nabije toekomst niet door computers kunnen worden gedaan.

LEES OOK: Hoe Delft uit wil groeien tot wereldleider op het gebied van robotica